تجارت پارسی در اردو بازار ( گزارش سفر به پاکستان ) قسمت چهارم
اتاقهاي بازرگاني در شرايط کنوني فقط يک تشکل صنفي نيستند بلکه ستاد تجميع و فرماندهي تمامي نيروهاي اقتصادي براي گذشتن از مرز تحريمها و برآوردن نيازهاي تجاري و صنعتي کشور محسوب ميشوند. چنين عملکرد مديريتي ايجاب ميکند که نيروهايي به عنوان پيش قراول براي نفوذ به بازارهاي هدف و کسب اطلاعات از جبهه پيش رو به کشورهاي مختلف اعزام شوند، آنگاه بر اساس يافتههاي عملياتي گروه اعزامي، برنامه ريزي براي ايجاد تعاملات گستردهتر با کشورها، تدوين و اجرا شود.
در اجراي اين برنامه اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران به عنوان يکي از بزرگترين تشکلهاي اقتصادي با بيش از 22 هزار عضو فعال در حوزههاي مختلف تجاري و صنعتي، ابتداي امسال اقدام به اعزام يک هيات بزرگ اقتصادي به هندوستان کرد و به توافقات مهمي با فعالان بخش خصوصي اين کشور دست يافت. بازخورد اين حرکت تجاري اتاق بازرگاني تهران، عزيمت يک هيات 250 نفره اقتصادي به همراه نخست وزير هندوستان به ايران در جريان برپايي شانزدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بود.
دومين هيات تجاري و صنعتي از سوي اين تشکل بزرگ اقتصادي اخيراً با هدف بازارشناسي، بازار سنجي و بازاريابي در کشور پاکستان، راهي شهرهاي مهم اقتصادي اين کشور شد که دستاوردهاي سفر آنها فراتر از تصور اوليه برنامه ريزان دو کشور بود.
ستون پاورقي «تجارت پارسي در اردو بازار» که امروز چهارمين شماره آن در اين صفحه درج شده، در پي انعکاس رويدادهاي سفرگروه تجاري و صنعتي اعزامي به شهرهاي مختلف پاکستان و انتقال نکات کليدي اين سفر است که مطالعه آن براي سايرعلاقمندان به ايجاد رابطه تجاري و صنعتي با اين کشور خالي از فايده نيست.
ايران و پاکستان به عنوان دو کشور همسايه، هم فرهنگ و هم کيش با تشابهات متعدد اجتماعي و اقتصادي که جمعيتي بالغ بر 270 ميليون نفر را شامل ميشوند و در اطراف خود بازاري به وسعت 2 ميليارد نفر را در بر ميگيرند، اگرچه سالهاست که داراي تعاملات اقتصادي هستند، ولي هنوز از نيازمنديها و تواناييهاي توليدي و تجاري يکديگر بطور دقيق اطلاعي ندارند و صرفا بر مبناي دانستههاي قبلي و شيوههاي سنتي، با يکديگر همکاري ميکنند.
سابقه همکاريهاي اقتصادي دو کشور به سال 1947 بازمي گردد که پاکستان به همت «محمد علي جناح» - قائد اعظم - از هندوستان جدا شد و استقلال يافت. در واقع پاکستان که تمدني به قدمت بيش از 2500 سال دارد، اندکي قبل از قيام «مهاتما گاندي» عليه استعمار انگليس، استقلال خود را بازيافت. اين منطقه در طول تاريخ محل تقاطع مسيرهاي مهم تجاري مانند «راه ابريشم» بوده است و ظرف قرون متمادي گروههاي نژادي مختلفي در آن سکنا گزيدهاند. بررسيهاي تاريخي نشان ميدهد روابط اقتصادي ايران با ملل ساکن در اين خطه همواره داير بوده است و اقوام ساکن در مناطق بلوچستان، سند و پنجاب از ديرباز خريدار مصنوعات ايراني و فروشنده ميوه و ادويه جات به تجار کشورمان بودهاند. ولي بطوررسمي در طول 65 سالي که از عمر جمهوري اسلامي پاکستان ميگذرد، صادرات فرآوردههاي نفتي از ايران و واردات محصولات کشاورزي از پاکستان شالوده اصلي ارتباطات اقتصادي دو کشور بوده است.
از طرفي تحولات گسترده در ساختارهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران و پاکستان ظرف سالهاي اخير، طيف وسيعي از ظرفيتهاي جديد را براي همکاري مشترک ميان دو ملت ايجاد کرده است که فعالان اقتصادي دو طرف از آن بي اطلاعند.
نوشته : کامران نرجه
این پاورقی درصفحه ۱۷ روزنامه اطلاعات سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ درج شده است
خبرنگار اقتصادی روزنامه اطلاعات، فارغ التحصیل علوم ارتباطات اجتماعی، مدرس دوره های کوتاه مدت روابط عمومی، مولف مجموعه کتب بازارشناسی کشورهای اسلامی، کارشناس خبری در حوزه بازرگانی و ، مسکن و حمل و نقل، سردبير سابق ماهنامه چهارراه