تجارت پارسی در اردو بازار ( گزارش سفر به پاکستان ) قسمت بیست و دوم
بعدازظهر دومين روز سفر هيات تجاري ايران به پاکستان به رايزني توليد کنندگان محصولات غذايي کشورمان با اتاق بازرگاني اسلامي براي سرمايه گذاري مشترک در توليد و صادرات فرآوردههاي غذايي با برند «حلال» به ساير کشورهاي مسلمان اختصاص داشت.
اتاق بازرگاني اسلامي از جمله نهادهاي مهم بينالمللي بود که علاقمندي خود را به استفاده فرصت به وجود آمده در خلال سفر تجار و صنعتگران ايران به پاکستان براي ايجاد و توسعه بازار مشترک اسلامي اعلام کرد.
اين تشکل بزرگ فعالان بخش خصوصي ملل مسلمان با استقبال از انجام پروژههاي فني و کشاورزي ايران در کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي، در مذاکره با اعضاي هيات اعزامي کشورمان تعهد کرد توجه بانک توسعه اسلامي را براي مشارکت و سرمايه گذاري در طرحهاي کشاورزي ايران جلب ميکند.
خانم دکتر عطيه نوازش علي معاون دبير کل و مسئول دبيرخانه عمومي اتاق بازرگاني اسلامي در مذاکره با مهندس شاهرخ ظهيري رئيس کميسيون کشاورزي و دکتر بختياري معاون امور بينالملل اتاق بازرگاني تهران، از انجام طرحهاي کشاورزي در کشورهاي مسلمان توسط ايرانيها حمايت کرد.
خانم نوازش علي که جزو ديپلماتهاي مطرح سازمان ملل متحد در امور اقتصادي کشورهاي اسلامي و اعضاي گروه 77 به شمار ميرود، با ابراز خرسندي از پيشرفتهاي علمي و صنعتي ايران در حوزه محصولات کشاورزي و تامين غذاي حلال گفت: اين قبيل پيشرفتها را ميتوان با کمک بانک توسعه اسلامي در ديگر کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي به اجرا گذاشت.
وي همچنين با تشريح فعاليتهاي اتاق بازرگاني اسلامي خواستار مشارکت بيشتر فعالان بخش خصوصي ايران در طرحهاي اقتصادي کشورهاي مسلمان شد.
نوازش علي با اذعان به توفيقات علمي و صنعتي ايران در حوزه کشاورزي گفت: ايران در توليد 23 محصول استراتژيک غذايي جايگاه اول تا دهم دنيا را دارد و اتاق بازرگاني اسلامي به چنين جايگاه توليدي در ميان اعضاي خود واقف است.
شايان ذکر است که ايران اخيرا موفق به اجراي طرح پرورش زيتون و کاهش دوره ثمردهي اين محصول از 7 سال به 4 سال پس از کشت نهال آن شده است. اين طرح ازسوي سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد «فائو» برنده جايزه ويژه شده و به پيروي از آن به ساير کشورهاي زيتون خيز دنيا توصيه شده است.
ايران همچنين در زمينه اصلاح و بهبود کشت خرما به روش ژنتيک به توفيقات علمي و صنعتي دست يافته که توجه ساير کشورهاي اسلامي را به خود جلب کرده است. آمارها نشان ميدهند که ايران با سطح زير کشت 244 هزار هکتاري خرما در دنيا مقام اول و از نظر توليد هم با يک ميليون تن در رتبه دوم قرار دارد و سالانه 100 هزار تن از اين محصول را به خارج صادر ميکند.
در اين ديدار مهندس شاهرخ ظهيري رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي با اشاره به توفيقات علمي و صنعتي ايران در توليد فرآوردههاي غذايي گفت: تقريبا يک سوم زمينهاي ايران قابليت کشاورزي دارد بطوري که در ايران امسال 118 ميليون تن محصول کشاورزي توليد شده و طبق برنامه پنجم توسعه اين ميزان بايد به 300 ميليون تن برسد.
وي به ظرفيت بالاي توليد شير در پاکستان اشاره کـرد و گفت: سرمايه گذاران ايران از مشارکت در راه اندازي خطوط پيشرفته توليد فرآوردههاي لبني در پاکستان استقبال ميکنند.
به گفته وي پيشرفت صنايع لبني در ايران به حدي است که هم اينک بطور منظم روزانه دهها کاميون از محصولات ما به عراق صادر ميشود و اگر چنين تکنولوژي صنعتي در اختيار توليد کنندگان شير در پاکستان قرار گيرد، اين کشور به يکي از بزرگترين صادرکنندگان لبنيات جهان تبديل خواهد شد.
نوشته : کامران نرجه
این پاورقی در صفحه 17 روزنامه اطلاعات سه شنبه دوم آبان 1391 درج شده است
خبرنگار اقتصادی روزنامه اطلاعات، فارغ التحصیل علوم ارتباطات اجتماعی، مدرس دوره های کوتاه مدت روابط عمومی، مولف مجموعه کتب بازارشناسی کشورهای اسلامی، کارشناس خبری در حوزه بازرگانی و ، مسکن و حمل و نقل، سردبير سابق ماهنامه چهارراه